יום שני, 13 במאי 2013

13/5/2013 - עיר הבירה "האג" וכל מה שייש לה להציע !

13/5/2013 יום שני.
"מחשבות לחוד ומעשים לחוד", מכיוון שיורד גשם והטמ"פ נמוכה, כניראה לא יהיה נעים להיות בפארק שעשועים, ולכן שינינו תוכניות והחלטנו לבקר בעיר הבירה של הולנד "Den Haag" (האג).
יצאנו לאחר ארוחת בוקר דשנה (כמות המזון שהיתה מונחת על השולחן היתה ל"גדוד", ולא למשפחה בודדת).
עלינו על הכביש המהיר ותוך כשעה מצאנו את עצמנו בפתחה של עיר הבירה של הולנד "האג", סימנו מראש כמה אתרים שהיינו מעונייינים לראות: מוזיאון "אשר", פנורמת "מסדאך" והולנד הננסית : פארק "מדורודם".
הגענו אל העיר וחיפשנו חניה בחניון ציבורי, אך עקב עבודות פיתוח באזור נמנע מאיתנו הגישה לחניון ולכן מצאנו את עצמנו חונים בחניון של תחנת הרכבת המחיר מופקע של 4 אירו לשעה (נספר לכם שרק בעוד יומיים לאחר שהשתפשפנו טיפה באזורי החניה בעיר מצאנו שהכי נכון היה להחנות את הרכב באזור השגרירויות הזרות ליד בית המשפט הבינ"ל לפשעי מלחמה - ניתן למצוא חניה חינם !).

יצאנו מהחניון, הפעלתי את ה- GPS בטלפון הנייד והחלנו לנוע לכיוון המטרה: מוזיאון "אשר", לקח לנו כ- 20 דקות הליכה עד למוזיאון...והמוזיאון היה "סגור" !, הסתבר שהמוזיאון סגור בימי שני.
המשכנו לפנורמת "מסדך", המוזיאון היה פתוח, מקבלים כרטיס מוזיאונים !
פנורמת מסדאך (Panorama Mesdag) היא ציור פנורמה, התמונה צויירה על ידי הצייר הנדריק וילם מסדאך ונקראה על שמו. הפנורמה היא ציור ציקלורמה בגובה של 14 מטרים, עם קוטר של 40 מטרים, והיקף של 120 מטרים.

ה
מקום שבו מוצגת הפנורמה מדמה אשליה אופטית שגורמת לצופה להרגיש שהוא עומד על דיונת חול שצופה לים, לחופים ולכפר האג בסוף המאה ה-19. בקדמת הציור, קרוב לצופה, יש שטח של קרקע מזויפת מחול שמשפרת את אלמנט האשליה, בכך שהיא מסתירה את תחתית הציור ומונעת תחושת עומק.

נכנסנו, הצגנו כרטיס מוזיאונים, שאלו אותנו מהיכן אנחנו ? אמרנו "ישראל" !, שעלינו לתצפית הבנו למה שאלו
מיד שהגענו למרפסת התצפית על התמונה המפורסמת,התחלף ההסבר מאנגלית לעברית, מסתבר שקיים הסבר על התמונה בעברית וניתן לבקש לשומעו...אנחנו לא נידרשנו היות והקופאי היה ישראלי לשעבר שהבין שהילדים לא יבינו את ההסבר באנגלית ולכן ביקש להשמיע לנו את ההסבר בעברית...תודה רבה.
שמענו את ההסבר, נדהמנו מהיכולת ציור שהיתה לצייר ולעוזריו, סיימנו וירדנו לשתות שוקו חם במזנון.
רצינו לאכול צהרים...הילדים רצו משהו מוכר, ולכן חיפשנו SubWay, לאחר הסבר קצר שקיבלנו ביציאה מהמוזיאון והליכה לא קצרה מצאנו את מבקשנו...הזמנו 4 "BIG FOOT" ועוד הוספנו  2 נוספים...הילדים היו באמת רעבים.

חזרנו לרכב ויצאנו לנו לעבר "הולנד המיניאטורית" לעבר פארק "מדורודם" ("Madurodam"):

מדורודם היא עיר מיניאטורית הנמצאת בהאג שבהולנד, ובה דגמים, בקנה מידה של 1:25 של אתרים ברחבי הולנד ובהם תעלות, שוק הגבינה של "אלקמאר", שדה תעופה, טחנות רוח ועוד. האתר נבנה ב-1952 ומאז ביקרו בו עשרות מיליוני מבקרים.
עיר המיניאטורות קרויה על שמו של ג'ורג' מדורו, סטודנט יהודי מקורסאו שנלחם, כקצין בצבא הולנד, בפולשים הגרמנים ומת במחנה הריכוז "דכאו" ב-1945, הוריו של מדורו תרמו את הכסף להתחלת הפרויקט.
ב-2 ביולי 1952, מונתה ביאטריקס, אז נסיכה צעירה, לראש העיר "מדורודם" ונשאה בתפקיד עד הכתרתה למלכה. כיום, נבחר ראש עיריית "מדורודם" על ידי מועצה בת 25 תלמידים מבתי ספר באזור.

"התברברנו" קצת בדרך ולקח לנו כחצי שעה להגיע לאתר, חניה היתה בשפע (והמחיר כמובן מופקע).
יצאנו מהרכב, תור בקופות לא היה ולכן תוך 5 דקות התחלנו את הסיור ב"הולנד"...מתפעלים מהמבנים המנייאטורים שאת חלקם ראינו כבר במציאות: ככר השוק ב"אלקמאר", בית אנה פרנק באמסטרדם, כפר התעלות "חיטהורן" ועוד מתקנים מעניינים כגון פריקת מכולות מאניה משא, תפעול סכרים ו"לוקסים"... הילדים נהנו להסתובב בין המוצגים, לגעת להפעיל וגם להוציא מאיתנו 1 אירו בכל פעם שהיה נדרש להפעיל מתקן זה או אחר...הסתובבנו כמעט 3 שעות באתר עד שנהיה קריר ולא ניתן היה לשחק יותר במתקנים שהתיזו מים לכל עבר.

עזבנו את האתר ויצאנו חזרה לעבר ה"חווה", בדרך שוב עברנו באותה דרך בה נדרשת מעבורת לחצות את הנהר לגדה שמנגד...הילדים שוב התלהבו, חזרנו עייפים ומרוצים...מחר מטיילים בפארק השעשועים "אפטלינג".